Enzo Hallman till Ring Knutstorp med vind i seglen
/// NXT Gen Cup laddar för säsongens näst sista deltävling
/// Hallman stärkt av dubbelpall senast
På pallen två gånger om senast i Karlskoga – Enzo Hallman har självförtroendet på topp när NXT Gen Cup-säsongens näst sista sammandrabbning står för dörren på Ring Knutstorp i Skåne.
Den senaste deltävlingen på Gelleråsen blev också Hallmans bästa så här långt i den unga bilracingkarriären. En tredjeplats i det första racet för helgen följdes upp av en andraplats i Race 2 – där Jönköpingsföraren ledde ut ur sista kurvan men passerades på upploppet med några hundradelars marginal.
Nu är det alltså dags att rikta blickarna mot Skåne för säsongens näst sista deltävling, där tekniska Ring Knutstorp står för underhållningen under två dagar – denna gång mitt i veckan – på torsdag och fredag.
– Det gick bra senast på Gelleråsen och jag känner mig redo för Knutstorp, säger Enzo Hallman. Självklart är målet att ta så många poäng som möjligt. Jag tror att kvalet blir extra viktigt den här gången. Knutstorp är den knixigaste banan på kalendern och det kan nog bli svårt att köra om. Det blir viktigt att starta långt fram.
Hallman är nu uppe på fjärde plats i NXT Gen Cup-tabellen, bäst av förarna som inför den här säsongen aldrig tävlat i bil. Upp till bronsplats, där stockholmaren Elias Adestam för tillfället huserar, är det endast tio poäng.
Tävlingarna på Ring Knutstorp inleds med träning och kval på torsdag. Som vanligt ska två race köras, båda två på fredag.
Livestreaming finns att tillgå via NXT Gen Cups officiella YouTube-kanal (se länk nedan).
//// TIDSSCHEMA
NXT Gen Cup – Deltävling 5
Ring Knutstorp
Torsdag 31 augusti
Träning 1: 10.00-10.20
Träning 2: 14.00-14.20
Kval: 17.00-17.20
Fredag 1 september
Race 1: 10.00-10.15
Race 2: 15.00-15.15
Länk: Livestreaming
//// MÄSTERSKAPSTABELL
NXT Gen Cup 2023
Efter 4/6 deltävlingar
Komplett tabellställning
1: Linus Granfors (SWE), 171 p.
2: Ellis Spiezia (USA), 168 p.
3: Elias Adestam (SWE), 138 p.
4: Enzo Hallman (SWE), 128 p.
5: Jonathan Engström (SWE), 126 p.